StatCounter

##################################################### #####################################################

10 Aralık 2009 Perşembe

Makale: Eğitmen-Özlem Erdemci Doğan


Rekabetin iyice yoğunlaştığı günümüz iş dünyasında, performans değerlendirme sistemleri, İnsan Kaynakları Yönetiminin nerdeyse en öne çıkan fonksiyonlarından biri haline geldi. Bunun başlıca sebebi ise performansın etkin yönetiminin toplam şirket performansına olan direkt ve yadsınamaz katkısının yıllar içinde ortaya konulan başarılı uygulamalarla iyice görünür hale gelmesidir.


Performans değerlendirme sistemlerinin ortak hedefi, şirket genelinde verimliliğin sağlanması, sürdürülmesi ve arttırılmasıdır. Kısacası çalışanların daha iyi performans göstermelerini sağlamak ve devamı için etkin uygulamalar sunmaktır. Başarılı uygulamalara baktığımızda ise ortak noktaları hemen fark etmek mümkün. Sistemin verimi arttırmaya ve kurumsal gelişime odaklanması, şeffaflığı, iletişimi kısacası niyeti ve nasıl iletildiği en göze çarpan unsurlar. Bunların yanında performans değerlendirme kriterlerinin ölçülebilir, somut kriterlerden oluşması, belirli, tanımlanmış, iş tanımlarına dayandırılmış olması, ulaşılabilir nitelikte ve gerçekçi olması, sonuçlarının somut, zamanının belirli olması performans yönetim sisteminin olmazsa olmazları.

Her aşamasında insan olan, Kurum hedefinin çalışanlar üzerinden ölçüldüğü her an yaşayan bir sistem performans değerlendirme sistemi. Yaşadığı içinde sürekli gelişen, tekrarlardan hiç hoşlanmayan, yeniliklere ve güncellenmeye çok açık, iletişim yoğum bir süreç.

Sonuçları ise çoğu zaman diğer İnsan Kaynakları uygulamalarına temel olan bir fonksiyon performans değerlendirme süreci. Sonuçları çok önemli ama süreçte bir o kadar önemli; hem çalışanı daha yakından tanımak için, hem işini daha iyi anlamak için hem de şirket içi iletişim için. Kısacası çalışanımızı önemsemek için tasarlanmış bir yapı. Belki de içten içe bu noktalarda farkındalığımızı arttırmak, iç müşterinin de tıpkı dış müşteri gibi velinimet olduğunu vurgulamak için oluşturulmuş bir fırsat.

Tanımakla yola çıkınca iş daha da keyifleniyor. Çalışanın önemli olduğunun altını çizmenin en etkin yolu ise onun gelişimine, hem teknik hem kişisel anlamda önem vermek, bunun için etkin planlama yapmak. İşte ve iş yerinde etkinliğini arttırmak, sorumluluk alanlarını yatay, dikey arttırabilmek. Performansını ücretine yansıtarak belki ödül sistemini daha etkin hale getirmek, daha verimli olacağı alanlara çalışanları yönlendirebilmek ve şirket geleceği için potansiyel arz eden çalışanları yakalayabilmek, şirketin “yıldızlarını” ortaya çıkarabilecek bir zemin hazırlamak.

Başarılı bir performans değerlendirme sistemi kurarak bütün bu alanlarda zincirleme etkiler yaratmak en temelde basit fakat önemli bir ihtiyacı karşılamakta; çalışanların yaptıkları iş hakkında geribildirim alma haklarını. Şirket içinde kullanılan performans sistemi, bu ihtiyacın giderilmesini her aşamada düzenleyerek sistemleştirmekte. Sistemleştirirken ilişki boyutunu etkin yönetmenin yanında, kurum içi iletişime de bolca vurgu yapmakta. Yöneticilerle çalışanlar arasındaki iletişimi demokratik, şeffaf, insani ve sonuç odaklı bir zemine oturtmayı amaçlamakta. Hedefleri etkin paylaştırarak şirket performansını çalışan düzeyine indirgeme, stratejik olarak şirket geleceği için planlama yapabilme olasılığı ve sahip olunan insan kaynağının gücünü kavrama, performansı etkin yönetmenin kilit noktaları. Bu kilit noktalar ise performans değerlendirme sistemleriyle sağlanan çalışanı yakından tanıyabilme becerisi.
Kısacası performans değerlendirme sistemi, şirket verimliliğinin sağlanması ve yönetimi için gerekli olan yapılanmayı kurmada aralıksız çalışıp sürekli bilgi akışı sağlayan etkin bir fonksiyon. Bu fonksiyonun odağı ise çalışanı daha yakından tanıyabilme isteği!

ÖZLEM ERDEMCİ DOĞAN

TED Ankara Koleji ve Ortadoğu Teknik Üniversitesi Psikoloji Bölümü mezunu. Bilkent Üniversitesi’nden MBA derecesini aldı. Savunma Sanayiinde, İnsan Kaynakları ve Kalite Yönetimi alanında çalışmaya başladıktan sonra, sırasıyla Doğuş Holding’e bağlı bir bilişim firmasında ve Şekerbank T.A.Ş. de İnsan Kaynakları Yönetimi ve Eğitim departmanlarında görev aldı. Halen Avrupa Birliği denetiminde yürütülen “Yeniden Yapılanma Projelerinde” İnsan Kaynakları Uzmanı olarak çalışmakta, bunun yanında eğitmenlik yapmaktadır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder