StatCounter

##################################################### #####################################################

19 Ocak 2010 Salı

Röportaj: Canan KESER / PETKİM İnsan Kaynakları ve End.İliş.Yöneticisi


2009 Yılında işe alım uygulamaları alanında PERYÖN ödülünü PETKİM kazandı. Firmanızın bu alanda ödül kazanmasında etkili olan kriterler nelerdir?
Personel Yönetimi Derneği (PERYÖN)’ün sektörde iyi uygulamalara dönük farkındalığı arttıran ve özendiren “PERYÖN İnsan Yönetimi Ödülleri” kapsamında 2009 yılında şirketimizde yürüttüğümüz işe alım sürecimiz birincilik ödülü ile onurlandırıldı. Şirketimizde özelleştirme sonrasında sanayi-üniversite işbirliği çerçevesinde kurduğumuz sistemin PERYÖN tarafından belirlenen ölçüm ve değerlendirme kriterlerine göre değerlendirilmesi ve en iyi uygulamalar arasında yer alması, kurduğumuz sistemin Petkim’in ihtiyacı olan yetkin insan kaynağının seçilmesi, değerlendirilmesi ve uygun işe yerleştirmesi ve bu sürecin de en iyi uygulamalar kapsamında ödül ile takdir edilmesi bu sürecin başarıyla yürütüldüğünün bir kanıtı olmuştur.
Firmanızda işe alım süreci nasıl işliyor kısaca anlatır mısınız?

Şirketimizde “İnsan kaynakları alt yapısı ile örgütsel yapıyı gelişim ve iyileştirme gereklerine uyumlu kılmak” kurumsal bir strateji olarak tespit edilmiş, bu strateji doğrultusunda kuruluşumuzun faaliyetlerini etkin ve verimli bir şekilde yerine getirebilmesini sağlayacak insan kaynaklarının planlanması, seçilmesi, geliştirilmesi, çalışan motivasyonunun ve memnuniyetinin artırılmasına yönelik faaliyetlerin yapılması İnsan Kaynakları Politikamız olarak belirlenmiştir. Bu politika doğrultusunda kuruluşumuza ilgi duyan tüm adaylara fırsat eşitliği tanımak suretiyle yetkin personel alımının sağlanması amaçlanmaktadır. Bu amaçla planlanan faaliyetler “İşe Seçme ve Başlatma Süreci” kapsamında yürütülmektedir. “İşe Seçme ve Başlatma Süreci” şirketimizin tüm dokümantasyonun yer aldığı Kalite Doküman Yönetim Sistemi (QDMS) üzerinde yer almaktadır.

Şirketimiz “İşe Alma, Ücret, Unvan ve Görev Yeri Değişikliği Yönetmeliği”nin İnsan Kaynağı İhtiyacının Belirlenmesi ve Planlaması maddesinde belirtildiği üzere; Hizmetin sürekli, etkin, verimli, kaliteli ve uygun sayıda personel ile yürütülmesini sağlayacak şekilde:

a) İnsan kaynağındaki niteliksel gelişmeler,

b) Şirket organizasyon yapısındaki değişiklikler,

c) Yasal düzenlemeler,

d) İş analizleri,

e) Görev tanımları,

f) Teknolojik ve sosyal gelişmelerin Şirketin insan kaynakları gereksiniminde meydana getireceği değişiklikler,

g) Birimler ve unvanlar itibariyle gelecek yıllardaki iş yüküne bağlı personel ihtiyacı gibi hususlar dikkate alınarak, ünitelerin talepleri doğrultusunda insan kaynağı ihtiyacı belirlenir ve işe alım süreci başlatılır.

Şirketimizin gelecekteki hedeflerine ulaşabilmesi için ihtiyaç duyacağı insan kaynağının karşılanması amacıyla 2008 yılı içerisinde “Kurumsal Yapıyı Güçlendirmek” stratejisini destekleyen nitelikte ve sistematik bir mekanizma kurularak objektif koşullarda eleman temininin sağlanması amacıyla Ege Üniversitesi ile işbirliği yapılmıştır. İş birliği sonucunda, bilgi temelli karar destek sistemi ile puanlama modellerini kapsayan, bilgisayar destekli insan kaynağı değerlendirme ve seçme modeli oluşturulmuştur. “Aday Havuzu Başvuru Sistemi” www.petkim.com.tr sayfamızda adayların başvurusuna sunulmuştur

“Aday Havuzu İş Başvurusu” alanı aracılığıyla iş başvuru veri tabanında toplanan özgeçmişlerden, aranılan nitelikte ve ihtiyaçlar doğrultusunda aday taraması yapılmakta, bulunan adaylarla sistem üzerinden e-mail adreslerine mülakata davet yazıları gönderilmekte, yazı ekinde adaydan istenen belgeler ile birlikte adayların şirketimize ulaşımlarını yönlendirmek üzere Bilgi Notu ile Sınav Yeri ve Ulaşım Krokisi verilmektedir. Ayrıca, İzmir dışından mülakata çağrılan adaylara şirket misafirhanesinde konaklama imkanı sağlanmaktadır.

Adaylara, pozisyonun gerektirdiği yeterliliklere ne ölçüde sahip olduklarını ölçmek amacıyla “Yapılandırılmış Yetkinlik Bazlı Mülakat” tekniği uygulanmaktadır. Yetkinlik bazlı mülakat yöntemi ile kişilerin aday oldukları pozisyonun yetkinliklerine uygunlukları objektif ve adil bir sorgulama yolu ile değerlendirilmektedir. Mülakata davet edilen adayların e-mail adreslerine Ege Üniversitesi işbirliği ile oluşturulan sistem üzerinden “Yetkinlik Testi” gönderilmekte, aday tarafından yanıtlanan testin sonuçları belli bir puanlama sistematiğine göre değerlendirilmekte ve elde edilen veriler grafik şeklinde adayların özgeçmiş formlarında yansıtılmaktadır. Ayrıca mülakat sonrası adaylara “Zihinsel Beceri Testi” uygulanmaktadır. Bu konuda uzman bir firma tarafından hazırlanan ve sonuçları da o firma tarafından değerlendirilen test, aday seçiminde kullanılan diğer bir yardımcı araçtır.

Mülakat komisyonları adayların istihdam edileceği görev alanlarında uzman ve deneyimli yöneticilerden oluşmakta, bu kurulun üyeleri mülakat öncesi “İşe Alma ve Mülakat Teknikleri” konusunda eğitim almaktadırlar

Değerlendirmeler neticesinde başarılı olan adaylara işe başlatma daveti sistem üzerinden adayın e-mail adresine gönderilerek yapılmaktadır, bu daveti kabul eden adaylar sözleşme imzalayarak şirketimizde işe başlatılırlar.

Firmanızda işe alıma ilişkin sistemi hangi aşamalardan geçerek ve nasıl kurdunuz?

Şirketimizin gelecekteki hedeflerine ulaşabilmesi için ihtiyaç duyacağı insan kaynağının karşılanması amacıyla 2008 yılı içerisinde “Kurumsal Yapıyı Güçlendirmek” stratejisini destekleyen nitelikte ve sistematik bir mekanizma kurularak objektif koşullarda eleman temininin sağlanması amacıyla Sanayi-Üniversite işbirliği kapsamında 2008 yılında Ege Üniversitesi ile işbirliği yapılmıştır. İş birliği sonucunda, bilgi temelli karar destek sistemi ile puanlama modellerini kapsayan, bilgisayar destekli insan kaynağı değerlendirme ve seçme modeli oluşturulmuştur. “Aday Havuzu Başvuru Sistemi” www.petkim.com.tr sayfamızda adayların başvurusuna sunulmuştur

Özelleştirme süreci sonrasında Petkim’de işe alım konusunda değişen uygulamalar oldu mu?

Şirketimizin, 1987 yılında özelleştirilmesine karar verilmesinden 30.05.2008 tarihinde özelleşmesine kadar geçen 20 yıllık süre içerisinde, emeklilik yaşını hak eden personelin sayısının kritik düzeye ulaşması ve bu personelin yerine genç ve nitelikli kadroların işe alınması ve yedeklenmesi kapsamında yapılması gereken insan kaynakları faaliyetleri kamu kuruluşu olmamız nedeniyle tabi olduğumuz mevzuat hükümlerinin kısıtlamaları nedeniyle yerine getirilmemiştir. Örneğin, Genel Yatırım ve Finansman Programı kararnamesine göre personel temini ancak üretim kapasitesindeki artışlar, yeni üretim tesisi ve hizmet birimlerinin faaliyete geçmesi ve şirketimizden bir önceki yıl ayrılan personel sayısının ancak %10’una tekabül eden personelin açıktan atanmasına müsaade etmekteydi. Ayrıca işe yerleştireceğimiz adayların seçiminde de “Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Daimi Kadrolarına İlk Defa İşçi Olarak Alınacaklar Hakkında Yönetmelik” hükümlerine göre Kamu Personeli Seçme Sınavı sonuçlarına göre eleman alımı koşulu, istediğimiz nitelikte ve nicelikte personelin teminine engel olmuştur. Dolayısıyla, 30.05.2008 tarihine kadar kamu kuruluşu olmamız nedeniyle yetkin personel ihtiyacımız kamu kuralları çerçevesinde sağlanmaya çalışılmıştır. Kuruluşumuzun yetkin insan kaynağı ihtiyacı özelleştirme sonrasında “İnsan Kaynakları Politikamız” ve “Kurumsal Yapıyı Güçlendirmek” stratejimizi destekleyecek şekilde karşılanmaya başlanmıştır. Şirketimizin gelecekteki hedeflerine ulaşabilmesi için ihtiyaç duyacağı insan kaynağının karşılanması amacıyla 2008 yılı içerisinde “Kurumsal Yapıyı Güçlendirmek” stratejisini destekleyen nitelikte --sistematik bir mekanizma kurularak objektif koşullarda eleman temininin sağlanması amacıyla Sanayi-Üniversite işbirliği kapsamında 2008 yılında Ege Üniversitesi ile işbirliği yapılmıştır. İş birliği sonucunda, bilgi temelli karar destek sistemi ile puanlama modellerini kapsayan, bilgisayar destekli insan kaynağı değerlendirme ve seçme modeli oluşturulmuştur. “Aday Havuzu Başvuru Sistemi” www.petkim.com.tr sayfamızda adayların başvurusuna sunulmuştur.

Gelecekteki hedeflerimize ulaşabilmek için şirketimizin ihtiyacı olan “Teknisyen” işgücünü yetiştirmek amacıyla 2008 yılının Eylül ayında Türkiye İş Kurumu İzmir İl Müdürlüğü işbirliği ile “İstihdam Garantili İşgücü Yetiştirme” programı başlatılmıştır. Bu kapsamda “Aday Havuzu Başvuru Sistemi” ne başvuran adaylar arasından aranılan nitelikte ve ihtiyaçlar doğrultusunda tarama yapılarak belirlenen 240 kursiyer 90 işgünü sonunda şirketimizde teknisyen olarak işe başlatılmışlardır. Halen bu proje kapsamında 12 Ekim 2009 tarihinde 2.dönem “İstihdam Garantili İşgücü Yetiştirme” programı başlatılmış olup, 60 işgünü süren teorik ve uygulamalı eğitim sonunda kursiyerler başarılı olmaları halinde şirketimizde teknisyen olarak istihdam edileceklerdir.

İşe alım sonrasındaki oryantasyon programınızdan bahseder misiniz?

İşe yeni başlayan personele, şirket stratejileri ve politikaları, organizasyonel yapı, üretim-hizmet konusu ve süreci, sosyal haklar ve sorumluluklar, iş koşulları, iş güvenliği konularında bilgi vermek ve çalışanın oryantasyon eğitimi süresince işin gerektirdiği tutum ve bilgileri edinebilmesi, düşünsel ve bedensel becerileri kazanması amacıyla genel Oryantasyon Eğitimi verilmektedir. Ayrıca oryantasyona katılan personelimize şirketimiz hakkında genel bilgiler içeren Personel El Kitabı verilmektedir. Oryantasyon Eğitim Programı; Petkim Oryantasyon Formu, Yeni İşe Başlayan Personelin Oryantasyon Programını Değerlendirme Formu ile takip edilmektedir.

İşe alım sürecimizin en önemli adımlarından biri yeni personelin şirketimize uyumunun sağlandığı oryantasyon eğitimleridir. Oryantasyon Eğitimi, işletmede çalışanlara uygulanan ilk eğitim programı olması özelliği ile çalışanın ve dolayısıyla işletmenin verimliliğinin arttırılmasında önemli bir rol oynamaktadır. Bu eğitimdeki amacımız personeli yeni işine alıştırmak, kendine güven kazandırmak, işin gerektirdiği bilgi ve becerileri edindirmek, bu şekilde en kısa zamanda işe uyumunu sağlamaktır. Şirketimizde 2006 yılından itibaren yeni işe aldığımız tüm personele Oryantasyon Eğitim Programı uygulanmaya başlanmıştır.

Oryantasyon programında yer alan temel eğitimler;
· Plastik Teknolojileri ve Ürünler
· Çevre Eğitimi
· Yangın ve Teknik Emniyet Eğitimleri
· Toplam Kalite Yönetimi Eğitimi
· “Ekip Çalışması”, “Problem Çözme Teknikleri”, “Rekabet ve Verimlilik Eğitimi”
· Fabrika ve Ünite Tanıtım Gezileri’dir.

Genel oryantasyon eğitimini tamamlayan personelin işbaşı eğitimleri ünitesi tarafından planlanmakta ve gerçekleştirilmektedir. Bu eğitimlerden 4857 sayılı kanun gereği zorunlu olan eğitimler her yıl tekrarlanmak suretiyle Çevre ve Teknik Emniyet Müdürlüğü tarafından verilmektedir.

Hem işe yeni başlayan personelimizin aldıkları oryantasyon eğitimini değerlendirebilmeleri hem de bu programı uygulayan birimin oryantasyon eğitiminin etkinliğini ölçmesi için her oryantasyon süreci sonunda işe yeni başlayan personele “Yeni İşe Başlayan Personelin Oryantasyon Programını Değerlendirme Formu” ile “Kursiyer Oryantasyon Programı Değerlendirme Formu” doldurtturulmaktadır. Ankette oryantasyon eğitim programının; içeriği, eğitimlerin etkinliği, eğitim alanları ve eğitim yöntemi ve araçları konularında adayların değerlendirmesi sonucu memnuniyet oranları hesaplanmaktadır. Aynı zamanda adaylar oryantasyon programı boyunca görüşlerini de belirtmektedirler. Ankette değinilen konular bir sonraki oryantasyon eğitim programımız süreci için iyileştirme faaliyetleri konusunda fikir vermektedir.

2009 yılında “İstihdam Garantili İşgücü Eğitimi” programı kapsamında eğitim alan kursiyerlerimiz işe başladıkları ilk gün Petkim yarımadası içinde yatırım yapılması planlanmayan orman arazilerini yeşillendirme projemiz kapsamında toplu olarak ağaç dikimi gerçekleştirmişlerdir.

2010 yılında işe alım alanında yeni uygulamalar olacak mı?

Petkim, kuruluşunda kendisine yüklenmiş olan misyonu yerine getirmek için, gittikçe artan ve değişen rekabet koşullarının karşısında büyümek ve rekabet gücümüzü artırmak için sürekli iyileşme ve gelişme ilkesini benimsemiştir. Bugüne kadar uyguladığımız istihdam politikasında yaptığımız değişiklerle gençleştirme ve nitelikli eleman almak suretiyle yedekleme yaparak işgücü verimliliğinde artış yarattık. 2004 yılında başladığımız “Petkim Yeniden Yapılanma” sürecimizde, insan kaynağımızın kalifikasyon olarak Petrokimya üretimi yapan şirketimizin gerekleri doğrultusunda olmasına özen gösterdik. Bu süreçte istihdam ettiğimiz mavi yaka çalışanlarımızın tamamı Meslek Lisesi ve Meslek Yüksekokulu mezunudur. 2010 yılında insan kaynakları politikamız ve stratejilerimiz doğrultusunda uygulamalarımız devam edecektir.

Canan KESER / PETKİM İnsan Kay.ve End.İliş.Yöneticisi
Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Çalışma Ekonomisi ve Endüstriyel İlişkiler bölümünden 1989 yılında mezun oldu. 1990 yılında Petkim Petrokimya Holding A.Ş. Personel Müdürlüğü’nde işe başladı. 2006 yılında İnsan Kaynakları ve Endüstriyel İlişkiler Yöneticiliğine atandı. Görev aldığı ve halen yürüttüğü pozisyonda doğru nitelikteki ve nicelikteki insanları, doğru işlerde istihdam edilmesi, iş için gerekli bilgi, beceri ve yeteneğe sahip kişilerin seçilmesi ve bunların kendilerine en uygun birimlere ya da departmanlara yerleştirilmesi, kurumsal ihtiyaçlar göz önünde bulundurularak şirket organizasyon şemaları ve görev tanımlarının güncelliğinin sağlanması, çalışanların yetkinlik bazlı performans değerlendirmelerinin bilimsel esaslar ve standartlar dahilinde yürütülmesi, Toplu İş Sözleşmesi ve Çalışan Anketi süreçlerinin yürütülmesinden sorumlu oldu. Şirket bünyesinde; EFQM Mükemmellik Modeli kapsamında Ulusal Kalite Ödülüne Başvuru, ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi, ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi ve ISO 18001 İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemi konularını içeren Entegre Yönetim Sistemi ve Kurumsal Kaynak Yönetimi (ERP) HR-PD(İnsan Kaynakları-Personel Gelişimi) projelerinde görev aldı. Evli.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder