StatCounter

##################################################### #####################################################

11 Haziran 2010 Cuma

Röportaj: Serdar Kalaycıoğlu - Teleset Group İnsan Kaynakları Müdürü

*

Bize kendinizi tanıtır mısınız ?

1960 İzmir doğumluyum. 9 Eylül Üniversitesi iktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi mezunuyum. Üniversitenin ardından sektördeki farklı firmalarda çalıştıktan sonra, 5 yıl süresince Manisa Raks Ev A.Ş.'de Personel ve İdari İşler Sorumlusu olarak görev yaptım. Ardından 8,5 yıl boyunca Vestel'in İzmir ve Manisa fabrikalarında İnsan Kaynakları Müdürü olarak çalıştım. Halen Manisa'da Teleset Group İnsan Kaynakları Müdürü olarak görev yapmaktayım.

*

TELESETGROUP' ta uygulanan ücret ve ödüllendirme sistemi hakkında genel hatlarıyla bilgi verebilir misiniz?

Türkiye'nin sayılı markalarının yan sanayisi olan TELESETGROUP için maliyet ve kalite, rakiplerimiz ile rekabet edebilmek açısından önemli bir unsurdur. Şirketlerimize bağlı üretim yapan fabrikalarımız var ve bunların her biri bağımsız birer kâr merkezidir.

Kaliteden ödün vermeden uygun maliyetli üretim bilincimizle, işletmemizin fabrikalarında uygulanan; çalışanlarımızın bölümleri, yaptıkları işler ve yarattıkları fayda göz önüne alınarak hazırlanmış, piyasaya uygun ve tüm çalışanlarımızı memnun etmeye yönelik bir ücret yapımız mevcuttur.

Fabrikalarımızda başarılı kişiler ve bölümler, kâr odaklarına yaptıkları katkılar göz önüne alınarak ödüllendirilir. Ödüllendirme; hesaplanan aylık veya genel performansa, fabrikalardaki üretim sayılarına veya ürünler bazında yarattığı katma değer, maliyete etkisi ve kalite ölçütlerine göre de değişmektedir.

*

Ödüllendirme sistemine ilişkin mevcut farklı uygulamalarınız var mı?

Çalışanlarımız için uyguladığımız ödüllendirme sistemlerimizin başında, verimliliği arttırmaya yönelik "yeni" bir uygulamamız var. İş geliştirme uzmanlarımız tarafından hesaplanan süreler ve üretim adetlerinin üzerinde günlük üretim yapabilen çalışanlarımıza, kaliteli her ürün başına belli bir ücret ödemeye başladık. Aslında bunun adına bir nevi teşvik primi de denilebilir. Bu, bizim sektörümüzde pek uygulanan bir model değildir. Ancak bu uygulamanın, daha yüksek sayıda ama "kaliteli" üretimi teşvik edeceğine inanıyoruz.

*

Ücretin çalışanların motivasyonu üzerindeki etkisi hakkında ne düşünüyorsunuz?

Ücret, kelime anlamı olarak; iş görene çalışmasının karşılığı ödenen, emeğinin bedeli ve onun geçim aracıdır. Âdil ve günümüz şartlarına uygun olarak hazırlanmış ücretler, bize göre çalışanlarımız için her zaman önemli bir motivasyon aracıdır.

İş analizi ve iş değerleme çalışmaları yapılmadan hazırlanmış ve piyasa şartlarına uymayan ücretlerin, iş görenleri motive etmeyeceği şüphesizdir. Eğer böyle bir ücret yapınız varsa, başka motivasyon tekniklerini istediğiniz kadar uygulayın, çalışanlarınızı yeterince motive edemezsiniz. Bence bir başka önemli husus da; düzgün hazırlanmış bordrolardır. İş görenin yaptığı fazla mesailer, aldığı ücretler ve çalıştığı günler yeterince ayrıntılı ve tam olarak görülecek şekilde hazırlanarak bildirim yapılırsa, bu da bir motivasyon kaynağıdır.

*

Performans değerlendirme sisteminin ücrete yansıtılması sizce nasıl olmalı?

Performans değerlendirmesi sonucu çıkan değerler, kişilerin ücret zamlarına dolaylı olarak mutlaka etki etmeli. Günümüz kriz koşullarında birçok işletmede, çalışanlar beklediği oranlarda ücret artışı alamadı, belki de hiç ücret artışı gerçekleşmedi. Ancak; enflasyon oranında ücret artışını sağlayıp var olan ücreti koruduktan sonra, çalışanların yıllık performanslarını doğru ve gerçek verilerle ölçerek, başarılı olanlara ekstra ücret artışı verilmesi, çalışanların kurumlarına bağlılıklarını artıracaktır.

*

Ücret ve ödüllendirme politikalarının ve bu yönde yapılan çalışmaların çalışanlar üzerinde olumlu/olumsuz etkileri ne yönde oluyor?

Doğru ve gerçek verilere dayanılarak kurulmuş ücret ve ödül sistemleri, çalışanlarda yapacağı olumlu etkilerle şirkete bağlılığı arttıracak, ast-üst ilişkilerini düzenleyecek, maliyet ve kârlılık bakımından şirketlerin önlerini görmelerini sağlayacak, motivasyonu arttıracak buna bağlı olarak da başta iş kazaları olmak üzere birçok olumsuz etkeni ortadan kaldıracak ve mutlu çalışanlarla dolu, işe gelirken ayakları geri gitmeyen güler yüzlü çalışanlar topluluğu oluşturacaktır. Çalışanlar, piyasa ve sektöre göre kendini karşılaştırma imkânı bulacaktır.

İyi çalışmayan, "âdil ve güvenilir" olmayan ödül sistemi de, ücret sistemi de çalışanları mutsuz edecek, şirketlerin maliyet yapıları doğru olmayacak, işgücü devri (turnover) oranları yüksek olacaktır.

Teşekkür ederim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder